Fiets op waterstof komt naar Nederland

De waterstoffiets komt naar Nederland. Het Franse bedrijf Pragma, dat sinds 2017 waterstoffietsen voor consumenten produceert, biedt de fietsen vanaf 1 juli ook in Nederland aan. De fiets heeft een groter bereik dan een elektrische fiets, maar je hebt wel een bron van (duurzame) waterstof in de buurt nodig.

22-06-2020 16:14 | DOOR: MARC SEIJLHOUWER

Op 1 juli lanceert Pragma, via importeur Divago, de fiets op het industriepark KleefseWaard in Arnhem. Op dit park staat ook een van de waterstoftankstations van Nederland. Mensen kunnen er een proefrit maken op de fiets, aldus de site Alles Over Waterstof. Hoeveel de fiets precies gaat kosten in Nederland is nog niet bekend, maar naar verwachting ligt de prijs rond de € 5.000.

Daarmee is de fiets aanzienlijk duurder dan de meeste e-bikes. Deze daalden de afgelopen jaar snel in prijs, omdat ze populairder worden en de batterijtechniek steeds goedkoper wordt. Waterstof is een minder volwassen technologie en brandstofcellen zijn nog prijzig. Ook is het aanbod van waterstof voor consumenten klein: er zijn nog maar vijf tankstations waar waterstof verkrijgbaar is.

Lees ook: De haven van Amsterdam is straks een waterstofgebied, inclusief tankstation

Groter bereik en snel tanken

De voordelen van waterstof zijn echter ook voor de fiets duidelijk: de tank waar 42 gram waterstof in past (op een druk van 300 bar) levert via een brandstofcel genoeg stroom om 150 kilometer ondersteund te trappen, met een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur. Tanken is zo gepiept, terwijl het opladen van een elektrische fiets een paar uur kan duren.

De fiets zelf heeft een waterstoftank in het frame. Bij de trappers zit een brandstofcel die elektriciteit maakt uit waterstof. Deze stroom drijft een trapsysteem bij de trappers aan en ondersteunt daarmee de fiets. Omdat er een waterstoftank verzonken zit in het frame, moet dat frame vrij dik zijn. Het geeft de fiets een uniek uiterlijk.

Groene waterstof

Het is de vraag of de waterstoffiets helemaal duurzaam is. Op dit moment is het overgrote deel van de brandstof gemaakt uit aardgas. Bij het verbranden van waterstof komt geen CO2 vrij, bij de productie vaak wel. Er zijn nog maar weinig installaties die grootschalig waterstof maken uit groene stroom en water. Aan de andere kant: een elektrische fiets laadt ook niet op 100 procent groene stroom. En Pragma heeft plannen om de waterstoffiets populairder te maken. Er komt dit jaar een nieuw model en in de toekomst komen er draagbare waterstofresevoirs en mobiele tankstations.

Bron: Duurzaam Bedrijfsleven.nl 

Terug naar overzicht