Andere aanpak energietransitie.

Jeroen de Haas van het nieuwe energienetwerk Groendus: 'Gedragsverandering moet energietransitie versnellen'

Gedragsverandering is cruciaal voor het slagen van de energietransitie. Dat zegt Jeroen de Haas, voorzitter van de Raad van Commissarissen van het nieuwe energienetwerk Groendus. “Ons verbruik is nog heel erg gebaseerd op dat er altijd wel een gas- of kolencentrale staat te draaien of extra aan kan. Dat willen wij eruit krijgen.”

SABINE SLUIJTERS

2 maart 2021, 18:21

Jeroen de Haas van het nieuwe energienetwerk Groendus: 'Gedragsverandering moet energietransitie versnellen'

Adobe Stock

Het is tijd voor fundamentele veranderingen in het energiesysteem, vindt Jeroen de Haas. “Er is een flinke beweging gaande richting een CO2-neutrale toekomst. De vraag naar elektriciteit stijgt: we kiezen steeds vaker een auto op batterij in plaats van brandstof en verwarmen meer en meer op elektriciteit. Dit brengt de nodige uitdagingen met zich mee, want het sterk toenemende aanbod van schone energie is weersafhankelijk en daarmee volatiel. De mismatch van vraag, aanbod en timing zorgt ervoor dat er nu nog grijze stroom ingezet moet worden op momenten dat schone energie simpelweg niet leverbaar is.”

Lees ook: Jeroen de Haas ex-mister Eneco: Coronacrisis vergroot waardering voor je buren

Daar wil de ex-topman van Eneco met het nieuwe bedrijf Groendus verandering in brengen. Volgens De Haas ligt de oplossing voor een groot deel in het stimuleren van gelijktijdigheid: verbruik van zon- en windenergie op hetzelfde moment dat het wordt opgewekt. Maar dat vergt een andere, meer integrale aanpak dan vandaag de dag gangbaar is.

Groendus is een samengaan van vijf gespecialiseerde energiebedrijven: Greenspread, Rooftop Energy, Solaris Industria, CT Energy en Ealyse. Het kan daarvoor een heel arsenaal aan diensten aanbieden zoals besparen, zelf opwekken en slim timen. Hiermee kan het bedrijf het energieverbruik van zakelijke klanten nu al voor 70 tot 80 procent ‘gelijktijdig’ krijgen. De energieproductie die de klant inkoopt uit de buurt loopt dan synchroon met de energie die de klant nodig heeft.

Lees ook: 100.000 zonnepanelen voor Rooftop Energy

Deinen

De energievraag die overblijft, daar gaat Groendus aan sleutelen, aldus De Haas. “Je kunt echt heel veel met die laatste 20 of 30 procent. Bij elk bedrijf is daar ruimte voor.” Soms is daar wel een investering voor nodig zoals een batterij of een duurzaam warmtesysteem. Maar vooral het inzicht geven in het energiegebruik en dit verplaatsen naar een geschikter moment, is essentieel. Als het bijvoorbeeld een windstille mistige ochtend is, bekijkt Groendus welk type energiegebruik verplaatst kan worden naar een moment waarop het wel waait en de zon wel schijnt. “Het energieverbruik moet mee gaan deinen met zon en wind. Dat is essentieel voor de energietransitie." 

Gedragsverandering

Op die manier met energieverbruik omgaan, vergt een fundamentele gedragsverandering, vindt De Haas. “Ons verbruik is nog heel erg gebaseerd op dat er altijd wel een gas- of kolencentrale staat te draaien of extra aan kan. Dat willen wij eruit krijgen. Het verbruiksgedrag moet stap voor stap worden aangepast aan de productie van het duurzame energiesysteem.”

Volgens de Haas kan elk bedrijf op deze manier de 100 procent gelijktijdigheid halen. “Er zit heel veel verborgen flexibiliteit in ons verbruikspatroon.” Met het energiemanagementsysteem maakt Groendus inzichtelijk op welke momenten energieverbruik verplaatst kan worden. Van dag naar nacht of andersom. “Soms kun je met relatief simpele bewegingen het verbruik verplaatsen. Apparaten uitzetten als je ze toch niet nodig hebt.”

Voor dit soort momenten kunnen bedrijven ook ongebruikte energie opslaan in koelinstallaties of elektrische auto’s. Volgens De Haas zijn er legio mogelijkheden, maar worden die nog weinig benut. “Wat mij betreft doen alle bedrijven dat in de toekomst. Wij willen daar met Groendus een enorme zet aan geven.”

Lees ook: Afspraken overheid en industrie leiden niet tot meer energiebesparing

Grootverbruikers

Groendus richt zich nu nog op de zakelijke markt. Klanten zijn vooral grote organisaties met meerdere vestigingen over het land verspreid. “Voor de eerste groei is het handig om grootverbruikers te hebben. Of bedrijven die juist veel kunnen opwekken. Maar het systeem is geschikt voor de hele zakelijke markt.” En ook de consumentenmarkt sluit De Haas niet uit. “Huishoudens zijn verantwoordelijk voor een derde van de elektriciteitsvraag. Voor de energietransitie is het dus noodzakelijk dat ook zij gaan meeveren met wind en zon.”

Bron: https://www.change.inc/

Terug naar overzicht